ekspozycja pracy w BWA Wrocław Główny
Refleksy subtelności
praca wideo 7’32”
„Refleksy subtelności” to wizualna medytacja nad ciszą i naturą, w której istotną częścią stała się ucieczka od współczesnego zgiełku. Praca bada relację ciała z żywiołami – ziemią, powietrzem i wodą – odkrywając, jak subtelne gesty i uważność wobec otoczenia mogą przywracać wewnętrzną harmonię i duchowe uziemienie. Porzucona zostaje idea ludzkiego ciała, jako jednostki centralnej – jest ono częścią złożoności świata, nie odrębnym bytem.
Czerpiąc inspiracje z twórczości Andrieja Tarkowskiego, obrazy nawiązują do jego powolnych, duchowych kadrów pełnych introspekcji. Ujęcia przepełnione spokojem i czułością prowadzą odbiorcę przez proces kontemplacji, gdzie ruch i bezruch stają się drogą do refleksji nad miejscem człowieka w naturze. Towarzyszący pracy wiersz Zuzanny Ginczanki „Wyjaśnienie na marginesie”, wprowadza dodatkową warstwę emocji, pogłębiając atmosferę skupienia i poszukiwania wewnętrznej równowagi. Całość stanowi obserwację, jak świadomy kontakt z naturą i delikatność fizycznych gestów, mogą wpłynąć na samopoczucie, stając się narzędziem do osiągnięcia swoistego ukojenia.
Nie powstałam
z prochu,
nie obrócę się
w proch.
Nie zstąpiłam
z nieba
i nie wrócę do nieba.
Jestem sama niebem
tak jak szklisty strop.
Jestem sama ziemią
tak jak rodna gleba.
Nie uciekłam
znikąd
i nie wrócę
tam.
Oprócz samej siebie nie znam innej dali.
W wzdętym płucu wiatru
i w zwapnieniu skał
muszę
siebie
tutaj
rozproszoną
znaleźć.
Źródło: Zuzanna Ginczanka, „O centaurach”, Warszawa 1936
Scenariusz i reżyseria: Stefania M. Jankowiak
Występują: Stefania M. Jankowiak, Sonia Samelczak, Dominika Żentel
Dźwięk i montaż: Stefania M. Jankowiak
Głosy: Stefania M. Jankowiak, Magdalena Staruch
Dyplom magisterski realizowany w Pracowni Studium Relacji Przestrzennych u dr hab. Marii Wrońskiej
Akademia Sztuk Pięknych im Eugeniusza Gepperta
Wrocław 2024